torsdag 20. november 2014

Erik leste: "Nicky Cruz: bandelederen som ble vekkelsespredikant "

Erik

Siden Tone fra tid til annen presenterer bøker hun har lest. Denne boka har jeg lest. Det begynner å bli noen år siden, nå... vi må tilbake til rundt 1968, faktisk. Budskapet i boka er nok godt i utgangspunktet. Selv fikk jeg vrøvlet i vranga- og har hatt siden. Jeg er i dag trosløs og forlanger sannhetsdokumentasjon når noen snakker religion. Jeg merker meg med interesse at ordet "Tro" benyttes flittig. Folkens.. "Å tro" betyr per definisjon at man langt fra er sikker. Uttrykket benyttes ofte når vi ønsker å ta forbehold - eller fraskrive oss framtidige angrep dersom det påståtte ikke skulle vise seg å stemme helt eller delvis.

Karakter: Terningkast 0.

Denne boka "lurte" vår elskelige gamle lærerinne oss til å kjøpe i 5. eller 6 klasse. Magdalene var gammel misjonær fra India og tok nok pålegget fra Universets Sjef bokstavelig om å sanke disipler.

Gjennom snikinnføring av andakt hver morgen når vi startet osv. osv., strakk hun trolig Den norske kirkes fullmakter til å predikere statsreligionen langt for å sikre seg en smule i årtusnene framover.

Likevel; Hun var et elskelig menneske som mente godt. Gitt at hun ikke nærmer seg en alder på 120 år, sitter hun trolig ved Hyrdens føtter. Han er allvitende og har for lengst fortalt henne at "hodesankingen" støtte enkelte fra å tro, slik at disse allerede er dømt til å gå i evig svart.  (Jeg bør vel også nevne pinsler i noen milliarder år).

Trolig gleder hun seg til å treffe Nicky, som i dag er 75 år gammel og lever av å fortelle om hvor slem han var. Grr.. Nicky-gutten da..   Amfetamin og våpen, og stillettkniv. Nicky da.. Uff uff uff. Blir noen år i ilden for det.

For å balansere: Jeg har den største respekt for andre menneskers tro- og overbevisning.
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar