tirsdag 16. desember 2014

Årets bilder 2014!

Erik

Foto-året 2014 er ferdig for mitt vedkommende. Under ser du en samling av bildene jeg selv likte best. De første 10 er sortert fra det jeg likte best (altså No. 1 og nedover).

Etter de første 10, finner du en rekke bilder jeg ikke har rangert, men har sortert tematisk. Også disse, er bilder jeg likte fra 2014.

Jeg antar jeg tok omtrent 40.000 i 2014 - hovedsakelig med en Canon EOS 5D mk II.

2014 var også et år hvor jeg fant fram "gamle" bildefiler. Ny software har gjort det mulig å trekke ut langt mer av de originale bildefilene, enn det var mulig når bildene ble tatt. Kameraet er det samme.

Ta en kikk? :-)



"Vinnerbildet" du ser som front- og startbilde i slideshowet over, er tatt på Vistnes fyr, 26. mars 2014, kl. 19:05:00. Jeg ventet en halv time på det rette lyset fra solnedgangen. Kameraet sto på stativ og bildeutsnittet var "skutt" inn med svært mange eksponeringer før jeg fant utsnittet du ser over.
(Klikk HER om du vil se fyret, og litt av lyset denne kvelden)

Legg merke til lyset, som gjengis akkurat slik det faktisk var. For dette bildet er det laget en kameraprofil for akkurat dette lyset (som var der og da) ved hjelp av en Xrite ColorChecker Passport. Legg også merke til hvordan denne fargeprofilen har fanget opp- og gjort det mulig å gjengi 2 hvitbalanser, uten at jeg har "tuklet" med disse selv. Bildet har vært gjennom Adobe Lightroom 4, og Adobe Photoshop CS5.

Kamera: Canon EOS 5D Mark II
Linse: Canon EF17-40 f/4L USM zoomet til 17mm
Eksponering: 1/4 sekund på blender f/14
ISO: 200

Lyset er målt med en ekstern lysmåler: Sekonic L358

Mye teknikk for et lite bilde. Det tekniske er rutine, og tar faktisk ikke så lang tid. Langt viktigere enn å ta bilder (også dette), er naturopplevelsen. Det er naturen, forventningene, lyset og smaken av kaffe jeg husker fra turen.

En flott kveld, som jeg altså forsøker å dele i et slikt bilde. :-)

Med dette, er fotoåret 2014 i det store og hele over for mitt vedkommende. Kanskje blir det noen enda noen bilder, kanskje ikke.

Nye bilder, nye steder, nytt lys - venter i 2015. Jeg gleder meg! Kanskje vi møtes?




(Om du skulle lure; Grunnen til engelske tekster i slidehowet er fordi det er produsert for å vises i til et i hovedsak amerikansk publikum..).










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar