søndag 16. juni 2013

Brytebrød

Tone

Hvis noen skulle være i bakemodus så kommer det oppskrift på et nydelig brytebrød her :-) Nettopp ferdig tatt ut av ovnen da bildene ble tatt+ et bilde mens heving pågår :-)

Oppskrift på Brytebrød

75 gr. smør
5 dl. lunkent vann
50 gr. gjær
1 1/2 ts.salt
2 ss honning
4 dl. siktet rugmel
7-8 dl. hvetemel ( jeg tar litt mere fordi jeg syns deigen blir lett for løs)

Ha alt det tørre i en bolle.
Smelt smør og ha i honningen og vannet og varm til det er lunkent.
Elt dette godt til en jevn og smidig deig. Dekk til deigen og la den heve i 45-60 min.
Elt deigen lett om og del den i ca. 30 like store biter og trill glatte boller.
Sett dem sammen på en bakeplate og pensle med vann eller egg og strø på de frøene du liker best selv eller det går fint uten frø også.
Etterhev ca. 30 min.
Stek på 225 grader i ca. 20 min. midt i ovnen.
Godt til alle måltider og også til supper og gryteretter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar